Un misteri per a començar el curs...

Aquest principi de curs, l'avaluació inicial de l'alumat de LPM de Batxiller ha consistit en un repte musical. L'alumnat estructurat per grups es trobava en arribar a classe amb el següent material:

  • Una carta antiga on s'explicava el repte proposat, signada per Euterpe, la musa grega de la música qui els convidava a trobar el seu antic tresor musical amagat durant segles.
  • Una caixa de fusta amb un candat numèric de 4 dígits.
  • Una caixa de fusta amb dos candats numèrics de 4 dígits.
  • Dos sobres amb les primeres pistes.
  • Un llibre de música.

L'alumnat a més tenia a la seua disposició tota la informació que estava exposada dins la classe en panells, murals visual thingking, etc...

Només podia utilitzar el mòbil a la primera prova per tal de llegir els còdecs QR, després deixaven els mòbils a la safata de classe.

 

1)La primera pista estava en un sobre, on apareixia una frase de Leonard Cohen que diu:

"La música es la vida emocional de la mayoria de las personas"

Amb la frase hi havien 4 imatges que expresaven emocions i 4 còdecs QR que portaven als alumnes a vídeos de YouTube amb diferents obres musicals de diferents estils, cadascuna de les quals expressava una de les emocions de les imatges. Si les ordenaven correctament, darrere dels còdecs hi havien 4 números que corresponien a un dels candats de la caixa que tenia dos candats. D'aquesta manera ja podien obrir un d'ells.

 

2)El segon sobre contenia:

-un Crucigrama musical amb definicions musicals que es suponia que haurien de saber

-4 imatges de 4 instruments amb una melodia escrita baix

-un còdec musical melòdic per a descifrar un missatge, que implicava conèixer les notes en altura i duració

Si l'alumnat descifrava el crucigrama podia descobrir quin instrument era el que tenia el missatge correcte. En aquest cas, va ser el contrabaix, i la seua melodia els deia: "Busca a mi familia". Així prompte van començar a buscar per tota l'aula alguns, i altres espabilats van utilitzar el llibre que tenien a la taula... Buscant les families instrumentals i concretament la familia de corda frotada, apareixia un missatge ocult en el violí. Aquest important instrument havia escrit una despedida al seu benvolgut Vivaldi per la seua mort. Evidentment, van intuir que havien de buscar la data de mort d'aquest  compositor, que apareixia en el nostre mural de la notació musical.

D'aquesta manera, ja podien obrir l'altre candat de la caixa i descobrir qué contenia.

 

3)La primera caixa de fusta contenia:

-un puzzle de l'orquestra amb missatges darrere

-un calendari de 2015 amb anotacions

-4 imatges de compositors de diferents estils amb un ritme escrit baix de cadascú

Seguint la dinàmica de l'altra prova, de seguida van descobrir que hi havia un compositor correcte i 3 de pistes falses. Havien de fer primer el puzzle situant correctament l'orquestra i després fer el puzzle a manera d'espill per tal de llegir els missatges que hi havien darrere, que eran els següents:

-Concerto n.º 2 en sol menor, Op. 8, RV 315, «L'estate»

-"El arte tiene en el 7 su mayor aliado"

-"Busca mi calavera"

-"En el ritmo está la clave"

Agafant tots els missatges  prompte van descobrir que havien de reconèixer el ritme correcte, i per a saber quin era el compositor que els donaria la clau, van acabar deducint que havien d'utilitzar els números indicats en el primer missatge:

Concerto n.º 2 en sol menor, Op. 8, RV 315, «L'estate», es a dir, 28315, o millor dit 28/3/15

 

En el moment que van descobrir que es feia referència a una data del calendari, molts van llançar un crit... la veritat és que aquesta deducció els va costar bastant, però també els va agradar molt.

Al calendari hi havien moltes anotacions sobre exàmens de música, estudis i treballs de diferents compositors, i concretament el 28/3/15 tenia l'anotació d'estudiar el Classicisme. Per tant, prompte van descobrir que havien de buscar a Mozart.

A la fotografia de Mozart hi havia un ritme escrit, i he de dir que aquesta part va ser la que més els va costar, perquè havien de descobrir una cançò només amb el seu ritme, i la resta de les pistes, que recordem que eren:

-"El arte tiene en el 7 su mayor aliado"

-"Busca mi calavera"

-"En el ritmo está la clave"

En aquest punt, la majoria van demanar pista... i només en animar-los a fer el ritme més ràpid, es van adonar que era el ritme d'una banda sonora (seté art: "el arte tiene en el 7 su mayor aliado")i que a més era molt coneguda, i tenia una calavera pel mig ("busca mi calavera"), es a dir, Piratas del Caribe.

Al nostre mural de Visual thingking de classe sobre la història de la música al cinema, apareixia la imatge d'aquesta pel·lícula i l'any de la seua estrena, que evidentment era la clau de l'últim candat. En abrir aquesta caixa i trobar el tresor d'Euterpe, l'aplaudiment conjunt va ser el millor de tota la sessió.

 

Com a valoració he de dir que l'activitat ha servit per a vore els coneixements bàsics que recorden uns alumnes que porten dos cursos sense fer l'asignatura de Música i que per tant, estaven una mica desubicats. Igualment i el més important, ha valgut la pena vore el seu interés, capacitat de treball en equip i solidaritat amb els alumnes que tenien més dificultats. Vore com es calfaven el cap perquè no podien utilitzar el mòbil ni els ordinadors, ni res més que la seua capacitat de deducció, ha estat molt positiu per a tots.

Una experiència única que tornarem a repetir de segur!